Efter att bygglovet har beviljats är ett startbesked nödvändigt för att få påbörja byggprocessen. De handlingar som krävs för att erhålla startbeskedet specificeras i bygglovsbeslutet. Vid nybyggnation krävs ett tekniskt samråd, så vill handläggaren ha dessa handlingar innan samrådet genomförs. Startbeskedet innehåller de specifika förutsättningar som måste uppfyllas för att startbeskedet ska vara giltigt.

För vem passar detta koncept?
Vår tjänst "Från idé till startbesked" passar dig som vill ha hjälp med dokument och handlingar för att få lov att börja bygga. Du bör ha erfarenhet av att leda byggprojekt och ha etablerade kontakter med pålitliga entreprenörer för att genomföra byggprojektet.

Vill du ha hjälp att ta fram underlag för att få in jämförbara offerter samt att välja pålitliga och effektiva entreprenörer som håller god kvalité? Kolla på vår tjänst “Från idé till inflytt”.

Från idé till startbesked


Vad som ingår

Startmöte

Vid vårt första möte är det värdefullt om ni redan har reflekterat över era behov och önskemål. Vi kommer att diskutera detaljer såsom antalet önskade rum, önskad stil och den budget ni tänker er. Målet är att kunna presentera det mest passande förslaget för er.

Inför mötet har vi också granskat bestämmelser för er fastighet, inklusive detaljplanen. Detta omfattar aspekter som byggnadshöjd, byggnadsarea och placering av byggnaden på tomten. Detta gör att vi har en klar förståelse för de riktlinjer och begränsningar som kan påverka projektet.

Vi noga dokumenterar allt för att skapa en så tydlig bild som möjligt, vilket blir grundläggande när vi går vidare till nästa fas, kallad skissprocessen.

När den första skissen av ert hus är färdig kommer ni bli inbjudna till en presentation av ert hus där ni får se planritning och vyer. Vi använder ett program som genererar både 2D-ritningar och en 3D-modell samtidigt. Detta innebär att ni får en exakt visuell representation av hur ert hus kommer att se ut. Ni kan "gå runt" i huset, betrakta föreslagen möblering och föreställa er det slutliga resultatet. Detta är särskilt uppskattat av våra kunder, då det ger en bättre förståelse än enbart en traditionell ritning. Om ni vill göra justeringar i skissen går vi igenom dessa på mötet. Ni kommer att få era egna exemplar av ritningen och flera vyer över huset att ta med er hem.

Skiss i 2D och 3D

Efter slutförandet av skissen tar vi fram en uppskattning av prisbilden för ert hus. Eftersom priset för ett hus varierar på många olika faktorer så som materialval, konstruktionslösningar och storlek går det inte att lämna ett exakt pris än. För att ta in jämförbara offerter behövs mer information om tex. materialval, fönstertillverkare, typ av takpannor, etc. Denna prisbild är till för att ni ska få en uppskattning av prisbilden som ert hus bör hamna i. Efter detta kan vi fortsätta att justera huset efter er budget.

Prisuppskattning

Efter slutförandet av skissen tar vi nästa steg genom att skapa bygglovsritningar. Dessa omfattar markplanering, situationsplan, planritningar, sektionsritningar och fasadritningar, vilket skapar en heltäckande ritningsgrund för bygglovsansökan. Bygglovsritningarna innehåller all nödvändig information för kommunen att granska och bearbeta bygglovsansökan.

Bygglovsritningar

Efter att skissen är klar kommer vi att hjälpa er med bygglovsansökan, vi fyller i den informationen som behövs och skickar in till kommunen tillsammans med bygglovsritningarna.

Bygglovsansökan


Efter godkänd bygglovsansökan

Efter att bygglovet är godkänt kommer vi att ta fram bygghandlingar för ditt hus. Bygghandlingar är en viktig del i att få rätt offerter och säkerställa byggnadens resultat och kvalité. Läs mer om vikten av bygghandlingar här.

Bygghandlingar

Med bygghandlingarna som underlag kommer vi att ta fram olika offerter från entreprenörer som vi samarbetar med. Vi är noga med hög kvalité hos våra entreprenörer och tar alltid in flera offerter för att säkerställa ett bra pris för ditt husbygge. Efter att entreprenör har valts skrivs ett kontrakt för byggnationen.

Offert

Vid nybyggnation är ett tekniskt samråd nödvändigt, där närvaro krävs från byggherren, en byggnadsinspektör och en kontrollansvarig. Under detta samråd diskuteras olika aspekter, inklusive planering och organisation av arbetet samt förslag till kontrollplan och övriga nödvändiga dokument som ska lämnas in för att erhålla ett startbesked.
De vanvligaste handlingarna som kommunen begär in är:

  • Kontrollplan

  • Konstruktionsritningar

  • VA-ritningar (vatten och avlopp)

  • VVS-ritningar (värme, ventilation och sanitet)

Senast vid det tekniska samrådet förväntas byggherren lämna in ett förslag till kontrollplan och de tekniska handlingar som krävs. Denna inskickning är avgörande för att byggnadsinspektören ska kunna bedöma om ett startbesked kan utfärdas. Vi hjälper dig att ta fram dessa handlingar.

Tekniskt samråd

När kommunen har mottagit och godkänt samtliga handlingar kan de utfärda ett startbesked. I samband med detta specificeras också de dokument som behövs för ett slutbesked när byggnationen är avslutad. Efter erhållet startbesked har du en tidsram på två år för att påbörja byggnationen och ytterligare tre år för att slutföra projektet, vilket sammanlagt utgör fem år.

Startbesked